Iceland- The Country of fire and ice

Om du någon gång vill uppleva naturen på olika sätt vart än du vänder dig, är det till Island du ska åka!

Ett magiskt geotermiskt land som skapats av vulkanisk aktivitet och som andas vikingatid. Karga landskap med vyer som påminner om Mordor, forsar som dånar av mäktiga krafter och mjuka sköna mosskuddar inbäddade i skir morgondimma som bjuder sinnet att landa i absolut ro. Se själva i bildgalleriet längst ner!

Att göra en kort resa på 3-4 dagar var väl optimistiskt.
En vecka minst för att uppleva allt i sin egen takt, och för att hinna känna in allt. Ser dessa dagar som en liten "teaser", absolut blir det en resa tillbaka. Vi hade onsdag till lördag att spendera som vi ville, på egen hand med hyrbil. Ett självklart val för oss som gillar att ha frukostmöte med dagsplanering innan vi beger oss på äventyr. Vi hade redan på förhand bestämt oss att vandring och "grön terapi" skulle vara ledorden för den här resan, och så blev det  också även om vi också hann uppleva lite "stadsliv" också.

Våra enkla tips på en tre-dagars till Island kommer här!

Dag 1 anlände vi till Reykjavik på eftermiddagen. Hämtade ut hyrbilen på flygplatsen och tog oss in till stan där vi skulle bo och utgå från. Boendet blev på ett litet mysigt vandrarhem som vi hittade på nätet och som stämde väl överens med alla recensioner. Trevligt ställe som heter Heidas Home och ligger 2 minuter från Reykjaviks huvudgata. Perfekt!

Förutom att staden är rik på färg finns också ett rikt kulturliv med till exempel musik, arkitektur och annan konst. Vikingaskeppet Sólfar står och glänser längs med hamnpromenaden och  Sæbraut, hyllar en 200-årig historia och som ser ut att vara på väg att segla ut mot solen. Skulpturen är gjord av stål av Jón Gunnar Arnason.
- Ren, vacker ögonfröjd!

Upplägget var som jag skrev tidigare en stadig frukost med planering för dagen med matsäck för att sedan återvända på kvällen för lite uppfräschning och restaurangmat.

Utbudet av pubar/restauranger är stort, bara att välja och vraka. Första kvällen hittade vi ett fräscht och trendigt ställe precis i närheten av kyrkan som heter ROK där dom serverar rätterna som tapas. Gillas! Då kan man ju prova flera varianter och tillfredsställa alla smaklökar. Prisklass lite högre, men värt varenda krona. Dels för smakerna, men också för servicen och för inredningsnörden i mig som gillar snygg chill interiör. Boka bord för hit måste ni gå!

Fler tips på mat blir det inte, helt enkelt för att vi inte hann testa fler ställen.

Lite kort om vad vi gjorde dag 2 och 3, tog bilen runt The golden cirkle och stannade på platser vi tyckte såg spännande ut. Ja, vi turistade förbi Strokkur och Gullfoss också och även om det är "turistigt" med avspärrningar osv (som man så klart måste ha) så var det mäktigt. Strokkur som är en gejser i Haukadalur (södra Island) får sina utbrott ungefär var 4-5 minut. Från liten lugn vattenaktivitet till att koka/bubbla och väsa för att sedan explodera rakt upp flera meter! Ibland kan vattnet nå höjder på upp mot 20 meter.

Sista dagen tog vi bilen längs med kusten och stannade till vid ett berg med en undangömd pool Seljavallalaug, där varmt källvatten letat sig ner sedan många år tillbaka. Bada i naturligt källvatten uppvärmt från jorden är njutbart. Vi valde bort Blå lagunen och ville hellre besöka något "hemligt" och mindre turistiskt. Bra beslut, vi ångrar det inte. Magiskt att bada varmt med berg och porlande små vattendrag omkring oss. Poolen är omkring 100 år gammal och det märks med rostig gammal badstege och en botten mjukare än... ja jag vet inte. Men hur som helst- det är naturligt och då gjorde inte dom små detaljerna något. Snarare tvärtom, det förstärker känslan. Platsen ligger sydöst om Reykjavik, mot Seljavellir. Från parkeringen finns vandringsleder i olika håll upp mot bergen och efter ca 20 min når man detta natursköna!

Därefter besökte vi lavastranden i Vik med klippor och bergsväggar vid Atlantens strandkant som tornar upp sig som spjut ur vattnet. Sanden är kolsvart och vädret kaosartat, stormigt och vattnet är ostyrigt. Vackert i sin karga och kalla miljö.

Good to know!
Huvudstad: Reykjavik (Smoky bay/rökig vik)
Största stad: Reykjavik
Invånare: 330 000
Officiellt språk: Isländska
Valuta: Isländska kronor ISK
Nationaldag: 17 juni
Högsta punkt: Hvannadalshnúkur,
2110 m.ö.h
Landsnummer: 354

Flyg med Iceland Air från Köpenhamn-Keflavik tur o retur ca 1800 SEK.
Hyrbil Blue Car Rental 3 dagar 4x4 SUV (Zuzuki) ca 2000 SEK.

Naturen på Island är helt och hållet fantastisk, och det gäller att (som alltid) vara rädd om den och värna om det som finns. En regel som borde vara självklar på alla platser är att vara ödmjuk och visa respekt för allt levande. På inspiredbyiceland.com kan man skriva på ett kontrakt som innefattar just det jag skrev.
Tycker det är en bra idé så självklart är det påskrivet!
När vi vistas i naturen ska vi visa respekt och agera med förnuft, låta mossa och annan växtlighet vara ifred även när vi nyttjar den för en skön vilostund.

Väl incheckade av den lättsamma och supertrevliga tjejen i reception fick vi lite matnyttiga tips på vart vi kunde handla till bästa pris, lite info om vart saker och ting låg osv. Tacksamma tips, det är dyrt med det mesta så det lönar sig att vara "om sig och kring sig" som man säger.

*Handla till matsäcken gör man bäst på Bonus, en matvaruaffär som vår Ica/Coop. Betydligt billigare än den andra varianten som hette typ 7/11. Öppettiderna däremot var mindre generösa, 10:30 till 18:30 på vardagar. Planera med andra ord. Vi käkade stadig frukost och packade bananer, Skyr, vatten, frallor med tonfiskröra och något snackigt. Lagom att få med sig i ryggsäcken och lagom hungriga på kvällen för att äta ute någonstans.*

Nedanför, där köper man frallor och njuter av fasaden! Som en liten vitamininjektion bland det övriga murriga kulörer landet erbjuder.

Hallgrímskirkja, en av Reykjaviks mest välkända sevärdheter. Tog arkitekten Guðjón Samúelsson mer än 40 år att slutföra! Samúelsson inspirerades av den isländska landsbygdens naturliga former och skulle efterlikna lava som svalnar efter ett vulkanutbrott. - Lyckat!

Hallgrímskirkja ligger högst upp i Skólavörðuholt och har ett storslaget torn på 73 meter, som går att se på 20 kilometers avstånd och fungerar utmärkt som riktmärke, om du mot förmodan skulle slarva bort dig i den relativt lilla staden. Kyrkan har visst en enorm tysk orgel som byggdes 1992 och består av över 5000 pipor. Tänk dig ljudet från dom.. Var aldrig in i kyrkan men säkert lika maffigt som utansidan. Värt att ta en titt på!

Andra kvällen när energin var totalt slut, det blev stenungsbakad pizza i sängen! Inte det glammigaste man kan tänka sig men kontraster är underbart! Sista kvällen hittade vi ett soppkök där man endast serverade två sorters soppa, och det direkt ur ett urgröpt färskt bröd. Smart, gott och mättande! Soppa, bröd och en öl/ett glas vin för ca 250 kronor/pers. Stället heter Svarta Kaffid.

Bild från Svarta Kaffid

Gullfoss vattenfall är ett fall som mina ögon kan vila länge på. Uppdelat i två fall på ca 11 och 21 meter faller vattnet ner i en klyfta som är 2 kilometer lång. Ligger efter The golden cirkle, närmare bestämt 12-13 mil från Reykjavik.

Vi letade reda på vägen som tar oss till flygplansvraket i Hólsá på Sólheimasandur  (mellan Skógar och Vík í Mýrdal) som legat kvar efter kraschen 1973. En DC:3a som tillhör Amerikanska flottan tvingades nödlanda efter omständigheter som isbildning (om jag uppfattat historien rätt, en del hävdar bränslebrist) men lyckligtvis överlevde alla i besättningen. Promenaden till vraket den dagen var inte skön, det blåste småspik, vägen dit är stor-grusig och ca 3 km lång enkel väg. Ingen större distans, men i det väderförhållandet var det inget vidare. Men värt det! Häftig syn. Och sätter man sig i vraket och blundar känner man den där dagen i november 1973. Jag lovar! Bilder finns här nedanför bland de andra.

Jag skulle kunna prata om den här lilla trippen hur länge som helst och mina känslor kring den. Men låter bilderna tala för sig själva. Undrar ni något så bara fråga :-) Tveka inte på att åka, helt klart en toppupplevelse!